Bu değişiklik, 1 Mayıs 2024 tarihi itibarıyla yürürlüğe girdi. SEDDK, Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası'nda (zorunlu trafik sigortası) 2023 Aralık ayında duyurduğu hasar maliyet endeksi uygulamasını hayata geçirdi.

Her Ay Hesaplanacak Endeks

Yeni uygulamaya göre, zorunlu trafik sigortası primlerinin belirlenmesinde referans noktası olacak endeks, her ay asgari ücret, yedek parça, bakım-onarım ve motorlu araçlardaki fiyat değişimlerini dikkate alarak hesaplanacak. Bu sayede, ödenecek prim miktarı araçların modeli, yaşı ve ikamet edilen bölge gibi faktörlerin yanı sıra endeksi oluşturan fiyatların değişimlerine göre belirlenecek.

Hasar maliyet endeksinin hesaplanmasında aylık olarak, asgari ücret artış oranının yüzde 45'i, Türkiye İstatistik Kurumu tarafından açıklanan harcama endeksinde yer alan yedek parça ve aksesuarlar fiyat artış oranının yüzde 30'u, aynı endeksteki motorlu araçlar fiyat artış oranının yüzde 15'i ve kişisel ulaştırma araçlarının bakım ve onarım fiyat artış oranının yüzde 10'u dikkate alınacak.

Mayıs Ayı Prim Artışı Yüzde 3 Olacak

SEDDK'nin yayımladığı genelgeye göre, hasar maliyet endeksine göre hesaplanan mayıs ayı prim artışı azami yüzde 3 olarak belirlendi. Bu kararla birlikte, sigorta şirketleri mayıs ayında zorunlu trafik sigortası poliçe fiyatlarında azami yüzde 3 artış yapabilecek.

Asgari Ücret Artışı ve Sigorta Primleri

İstanbul Ticaret Odası (İTO) Sigortacılık Meslek Komitesi Başkanı Özgür Yılmaz, hasar maliyet endeksinde en önemli kalemin asgari ücret artışı olduğunu belirtti. Asgari ücret artışının tüm maliyetlere yansıması nedeniyle hasar onarım fiyatlarının da arttığını ifade eden Yılmaz, hükümetin asgari ücrete ara zam yapmayacağını açıklamasının hasar maliyet endeksini artırmayacağını ve dolayısıyla zorunlu trafik sigortası primlerinin çok fazla yükselemeyeceğini söyledi.

Kasko İçin Serbest Tarife Önerisi

Yılmaz, trafik sigortalarında belirlenen prim oranının sektöre olumsuz etkilerinden bahsederek, kaskoda olduğu gibi serbest tarifeye geçilmesi gerektiğini savundu. Mevcut uygulamanın kaza yapmayan, hasarsız sürücülerin de yüksek prim ödemeleriyle karşı karşıya kalmasına neden olduğunu belirten Yılmaz, serbest tarifeye geçilmesiyle sigortalının daha uygun primlerle poliçeye ulaşabileceğini dile getirdi.

Hareket, Mustafa Şener’i İcracı Yönetim Kurulu Üyesi Olarak Atadı Hareket, Mustafa Şener’i İcracı Yönetim Kurulu Üyesi Olarak Atadı

Sektörün serbest tarife öncesi yarı serbest tarifeye geçilmesi önerisini değerlendiren Yılmaz, sözlerini şöyle tamamladı: "Üst sınırın devlet tarafından belirleneceği bir tarifenin uygulanması daha mümkün. Bu tarife ile sigorta şirketlerinin hasardan elde edilen zararı kurtarabilmek adına primlendirmesini kendi yapabileceği bir aralık hakkı tanınabilir. Sektör temsilcilerinin otoriteye bu taleple gittiklerini biliyoruz. Bu çalışmaları da düşünürsek ben hasar maliyet endeksi uygulamasını serbest tarifeye hazırlık olarak görüyorum."